Search This Blog



Monday, December 27, 2010

..... Thank you......

Thank you Allah....
Thank you PPI......
Thank you SG......
Thank you brothers and sisters......

well, merpati was soooooooo grateful.... why???

         Last Friday until Sunday, i spent my whole week at Kem Herba for ESPADA ( Kem Seminar Pemikiran Dakwah Al-Banna).... and special for this post... please allow me to speak in Malay, please.... just this one time... ^_^

         hmmmm... Lama rasanya merpati x cakap Melayu di sini... well, this Teofl and Sat thing make me crazy... hahhahha...... Baiklah, berkaitan ESPADA.... hmmm pada awalnya, merpati rasakan kem ini akan jadi kem macam yang merpati selalu pergilah... kem..... biasa lah... ice breaking, LDK, ceramah, explore race @ sukaneka....bla...bla...bla.... tapi, it is totally like antara bumi dan langit.... sangat jauh bezanya...

        Tak dinafikan.... jauh di sudut hati merpati.... merpati cuma fikir kem ni is just for fun, tambahan pula memang dah lama x pergi kem2... tapi tanpa aku sedar... nama nya sendiri amat besar dan serius... "Pemikiran Dakwah"... how could i missed that part.... sebelum ini apalah yang aku fikir ek....
Sedarkah kita semua bahawa dakwah itu suatu kewajipan bagi kita....??
Tahukan kita bahawa pentingnya kita melibatkan diri dalam jemaah islamiah dalam misi mereka mengembalikan semula negara Islam....??
Sedarkah kita negara Islam yang betul2 bernama negara Islam Sejati semakin pupus di dunia ini.....???

Jujur kalau merpati boleh cakap, merpati memang tau itu semua.. tapi i don't take it seriously because i think there are a lot of people out there that are more good than me..... what a shame...!!

          Akhirnya, di kem ini lah aku manusia yang sering alpa dan leka ini kembali sedar dan buka mata betapa aku ini masih ketandusan ilmu agama... semakin hampir dengan pintu neraka dan sebaliknya semakin menjauh dari pintu syurga... subhanallah.....!!! :'(

          Hmm... satu perkara yang paling tak akan dilupakan seumur hidup insyallah... pada malam ke-2... kita orang semua x tidur... malam itu macam2 aktiviti yang aku x jangka semua berlaku... pertama, kita orang kena rendam dalam air sungai yang sumpah gila sejuk..... menggigil hingga ke tulang.... kemudian kita orang ada night walk..... fuhh, sebelum ni, aku hanya dengar kawan aku cerita itu ini... dan malam itu akhirnya aku dapat peluang 'keemasan' tuh... Aku dan kawan aku, syahidah naik ke berdua ikut tali yang tersedia, naik sampai ke atas bukit.. aku kat depan sebab nampak syahidah pun seram je... *bajet la aku berani sangat.... tapi aku ingat pesan akak naqibah dan bang naqib... aku zikir je banyak2 dan alhamdulillah hati aku tenang je sampai lah kat atas bukit tuh...

            Lepas kena duduk seorang2 kat temapat yang akak naqibah letak kan kita orang semua dikumpulkan mengelilingi unggun.. ingat aktiviti nyanyi lagu kem keliling unggun api ke ..... rupa nya.. mimpi je la nak dapat semua tuh.. lagi hebat yang kita orang dapat.... dalam gelap tuh ada la seorang abang ni yang ditugaskan untuk mengendalikan sesi kali ini... dekat sini lah aku betul2 kena mental torture... bkn torture apa cuma hati dan minda aku betul2 di cuci... macam2 dia soal berkaitan dakwah dan tanggungjawab kita sebagai makhluk Allah.... dan yang paling aku terkesan.. pasal dalil dan hadis.... ye, aku ngaku, aku memang x hafal pun hadis2 ini.... aku dulu fikir siapa2 yang nak jadi tahfiz sahaja yang perlu hafal benda ni.. tapi bila di soal " nama je orang Islam, tapi dalil korang semua x tau, Islam pe tuh?? kata dakwah wajib tapi dalil korang x hafal, macam mana nak tunjuk bukti dalam berdakwah nanti?? korang semua ini nak dakwah main2 ker??"..... peh, hati aku memang bengkak je dengar abang tu cakap itu ini.. tapi, bila aku fikir balik.... semuanya.. BETUL.....!!

            Macam2 lagi dia buat malam tuh, sampailah waktu kita orang semua berzikir ramai2 dan Maha Suci Allah, hujan tiba2 turun, dalam suasana yang nyaman dan segar dalam lebih kurang 2 atau 3 pagi, aku tutp mata aku dan mengadap langit... Ya Rahman Ya Rahim.... telah banyak peluang yang aku sia2 kan.. tapi sungguh kasih sayang-Mu amat tidak terkira pada makhluk-Mu..... ya, aku akan teruskan perjalanan dalam membentuk diri aku yang baru... diri aku yang jauh lebih baik dari dulu.....

            Sebenarnya, banyak lagi yang ada dalam aktiviti itu.... ramai juga kawan2 aku tanya dan jangka yang dalam kem ini mesti banyak ceramah dan indoor activities but everything were so meaningful... at least it's meaningful to me... merapati ada buat satu janji dalam kem itu, kini insyallah merpati nak tunaikan janji tuh... cepat atau lambat... merpati akan cuba.....

           Ok lah.. rasa nya dah terlalu panjang untuk post ini... mana lah merpati selalu buat post2 sepanjang ini... tapi benda ini memang sudah untuk di gambarkan dengan kata2..... Jadi, sekali lagi terima kasih buat Persatuan Pengajian Islam Uniten (PPI), Smart Group Uniten (SG), dan semua yang terlibat dalam menjayakan program ini.....

             Ya Rahman Ya Rahim.... Bantulah aku dalam meneruskan pejalan hidupku ini... letakkan istiqamah dengan dengan hatiku agar aku sentiasa berada di jalan-Mu yang Engkau redhai.... sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.... Syukran ya Rabbul Amin.... :'D


***pstt.... merpati think..... merpati want to stop dancing.....why??....hmmm next post k... ^_^

No comments:

Post a Comment